MAI
10
2012

Startrails

"Startrails"


Noen dagers restferie i Sverige er unnagjort, og en stjerneklar natt sør for Strømstad ble dette bildet tatt. Eller rettere – ble disse tre hundre bildene tatt.

I gamle dager lekte vi oss av og til med stjernehimler og laaange lukkertider, gjerne over en time eller to. Film var ”treg”, og med resiprositetseffekten i tillegg (hvem husker hva det var..?) kunne lukkeren stå åpen lenge uten at bildet ble for lyst. Stjernene brant seg fast i emulsjonen på sin vandring over himmelen under eksponeringen, og ble til striper på det ferdige bildet.

Bildebrikkene i dagens digitale kameraer har ikke samme progressive resiprositetseffekt, og lukkeren kan ikke stå like lenge oppe med stor blender uten at bildet blir totalt overeksponert. I tillegg oppstår sjenerende digital støy i økende grad ved lange eksponeringstider.

Skal man lage slike bilder i dag, kan løsningen være å ta mange eksponeringer over lang tid, for deretter å ”legge dem sammen” til ett bilde i et spesialprogram, eller manuelt i et bildebehandlingsprogram slik jeg har gjort her. Det blir da en digital multieksponering der stjernene har beveget seg et ørlite stykke på himmelen for hver eksponering. De fremstår da til slutt som striper på det ferdige bildet.

 

  • NIKON D700 på stativ
  • Nikkor 14-24 f/2,8
  • Brennvidde 14 mm
  • Blender 4
  • ISO 2200
  • Lukkertid 10 s
  • Råfilopptak
  • Intervall 25 s
  • Nikons innebygte intervallfunksjon
  • Antall eksponeringer 300
  • Total tid 2 timer 5 minutter
  • Justeringer i Adobe Lightroom 4
  • Dobbeleksp. i Photoshop, automatisert med Action
  • "Blending mode" = Lighten





Kommentarer (8)





DES
9
2011

Skarv

Storskarv på vingene, foran Kulisvabrua mellom Edøy og Kuli, Smøla

 

Vår hjerne er slik konstruert at er vi ubevisst leter etter strukturer, mønstre og gjentagelser i det vi ser. Da er det viktig å benytte seg av dette fenomenet når man bygger opp bilder i kamerasøkeren.
Når man har lært seg å beherske de ulike komposisjonsreglene, bør man ta skrittet videre og bryte dem bevisst. Da oppnår man gjerne en bedre stopp-effekt for å fange betrakteren.

Dette er imidlertid et minefelt… ikke alle betraktere ”tillater” seg å like brudd på komposisjonsreglene. Jo mer symmetrisk og riktig et bilde er for hjernen, desto mer irriterende vil det være med forstyrrende elementer som ikke passer inn i det perfekte. Denne irritasjonen er ofte det som setter prikken over ien i et bilde!

Bildet av storskarv over er tatt fra båt. Den åpenbare symmetrien i det kvadratiske bildet passer hjernen vår meget godt. Men hvorfor kunne ikke fotografen ventet et lite sekund slik at fuglen hadde havnet midt under brua, da hadde jo bildet blitt perfekt?!

Nettopp.
 





Kommentarer (13)





APR
16
2010

Hjorteflokk

I skrivende stund - 16. april - laver store snøfiller ned utenfor kontorvinduet mitt. Å være typisk treg trønder har lønt seg, for nå er jeg glad jeg ennå ikke har lagt om piggdekkene..!

Men våren har vært innom og hilst på, og snøen er smeltet bort flere steder i lavlandet. Hjorten var tidlig ute på jordene da barflekkene dukket frem, og enkelte lokaliteter i nærområdet mitt kan skilte med store mengder av arten.

Denne gangen har jeg valgt å lage et såkalt "high key"-bilde, der kontrastene er trukket opp slik at bildet stort sett bare har lyse toner og få eller ingen skygger. Her kan du lese hvordan jeg gjorde det. I et senere blogginnlegg vil jeg vise flere hjortebilder fra samme tur, alle med helt ulike uttrykk. 

Takk for denne fototuren, Ivar !





Kommentarer (2)





SEP
23
2009

Her er enda et bilde fra turen kona og jeg tok til Smøla tidligere i sommer. Bildet er tatt på frihånd fra ferje i solnedgangen:

 Edøy gamle kirke
Edøy gamle kirke på Edøy i Smøla kommune

Sola hadde nettopp passert bak lavlandet over Edøya, og vi nærmet oss ferjeleiet. Jeg hadde tatt endel bilder av solnedgangen, men de fleste bildene viste seg å være ødelagt av en skjemmende "fargefeil" rundt sola (se dette innlegget). Ettersom lyset var relativt dårlig for frihåndsopptak med tele, var det ikke med særlig stort håp jeg fyrte av skudd mot kirka som nærmest sto som silhuett mot den glødende himmelen.

NIKON D700
Nikkor 70-200 mm f/2.8
TC-17E II 1,7x konverter
Brennvidde 340 mm
1/60 sekund
Blender 4,8
Manuell eksponering
VR (Vibrasjonsdemping)
Frihåndsopptak

Lukkertiden var så svak som 1/60 sekund, og selv med VR-optikk skulle man tro det var umulig å få skarpe bilder med en brennvidde på 340 mm. Jeg benyttet en 1,7x dobler i tillegg til zoomen.

Bildene ble ikke helt skarpe, det skal jeg innrømme, men alle bilder trenger ikke å være helt skarpe for å bli brukbare! I ettertid ser jeg at det hadde vært lurere å vri opp ISO-verdien til 800 eller mer, ikke for å fått lukkertida ytterligere ned, men viktigere for å få mer lys til sensoren. Det hadde D700 tålt uten problemer med tanke på støy, men etterpåklokskap er alltid bra...

HistogramBildene ble for mørke. Men kunne det la seg gjøre å hente opp nok fra skyggepartiene til at bildene lot seg forsvare? Histogrammet viste som ventet en fordeling av tonene ut mot hver kant, og mye havnet utenfor til venstre mot svart. Hadde jeg fotografert med jpg som filformat, ville det ha vært fåfengt å forsøke - altfor mye informasjon fra bildesensoren hadde allerede vært forsvunnet fra fila. Men ettersom jeg så og si alltid benytter råfil, var det faktisk mulig å hente ut mye informasjon. Edøy kirke - uredigert råfil

Her er et uredigert og nedskalert bilde fra råfila. Det er lett å se i ettertid at eksponeringstida med fordel kunne ha vært et trinn lengre uten at himmelen ville ha brent ut i de lyseste områdene. Da ville det ha vært langt lettere å hente ut detaljer fra skyggepartiene, og minsket risikoen for støy.

Det er ikke alltid at man på død og liv ha detaljer i skyggene, men på dette motivet synes jeg kirka burde komme litt bedre fram.

Resultatet i første bilde over er ikke så verst, tatt i betrakning utgangspunktet. Det er alltid en vurdering hvor langt man skal gå når man letter opp skygger, for øyet "vet" at forgrunnen i et sånt motiv er mørkt pga den høye kontrasten. Nederst ser du et utsnitt 1:1 fra det ferdig justerte bildet. Veldig mye støy, ja, og ikke så skarpt som ønskelig heller. Men det ville vært helt umulig og komme til dette resultatet hadde det ikke vært for at opptaket ble gjort på råfil!

Utsnitt

 





Skriv første kommentar!





SEP
7
2009

For en stund siden dro kona mi og jeg til øya Smøla utenfor mørekysten. Været klarnet opp under turen, og under ferjeoverfarten tittet sola fam under skylaget.

Klikk på bildet for en større versjon
Ubehandlet versjon fra råfil. Klikk på bildet for en større utgave   

Solnedgangen ble vakker, og jeg hentet fram kameraet og monterte en Nikkor 70-200/2,8 VR med 1,7x konverter.

Jeg hadde ikke særlig tro på at det kunne bli brukbare bilder under slike kontrastforhold, og med sola rett inn i ojektivet var farene for reflekser store. At jeg holdt en brennvidde på 340 mm på frihånd gjorde ikke sjansen bedre.

Men joda, kontrastene ble taklet og eksponeringa likeså. Ikke var det reflekser heller, for solstrålene var nok ganske dempet av atmosfæren tross alt.

Men et annet problem viste seg å dukke opp. Glorien rundt solskiva ble fæl! På samtlige eksponeringer - både på de lyseste og de mørkeste - opptrådte denne gule sirkelen:

Solskive

Dette er noe av det vanskeligste jeg vet å fikse i Photoshop. Verken kloneverktøy eller selektiv fargekorrigering gjør det særlig lett. Gradasjoner i lys og farge på jevne områder som f.eks. på himmel er vanskelig å jevne ut. Eksempler kan være oppletting av mørke hjørner og fjerning av større reflekser eller slør.

Er det noen av dere som har vært borti problemet, eller vet hva det skyldes? Hvis du har et godt tips om hvordan man retter opp akkurat denne feilen, så skriv gjerne noen ord om det i kommentarfeltet. Ikke det at jeg bryr meg om å gjøre noe med dette motivet, til det er det altfor dårlig og intetsigende. Til familiealbum o.l. er det greit nok å ta vare på bilder med slike "fargefeil", men til store forstørrelser og til bildebyrå blir det for dårlig

Solnedgangen denne kvelden ble vakker, og jeg tok også noen bilder med blitz av kona mi på ferja. Med vind i håret og med den glødende sola rett over horisonten, ble det jo bra nok. Til familiealbumet.

 Eva

 





Kommentarer (1)





free counters
 
Forside  • Gallerier  • Blogg  • Topp 10  • Om  • Linker  • Kontakt  • Nettstedskart

  Denne siden - "http://www.naturfotograf.no/blogg.asp" - er en underside av webstedet "Nature Photography by Dag Røttereng"