Storskarv på vingene, foran Kulisvabrua mellom Edøy og Kuli, Smøla

 
Vår hjerne er slik konstruert at er vi ubevisst leter etter strukturer, mønstre og gjentagelser i det vi ser. Da er det viktig å benytte seg av dette fenomenet når man bygger opp bilder i kamerasøkeren.
Når man har lært seg å beherske de ulike komposisjonsreglene, bør man ta skrittet videre og bryte dem bevisst. Da oppnår man gjerne en bedre stopp-effekt for å fange betrakteren.

Dette er imidlertid et minefelt… ikke alle betraktere ”tillater” seg å like brudd på komposisjonsreglene. Jo mer symmetrisk og riktig et bilde er for hjernen, desto mer irriterende vil det være med forstyrrende elementer som ikke passer inn i det perfekte. Denne irritasjonen er ofte det som setter prikken over ien i et bilde!

Bildet av storskarv over er tatt fra båt. Den åpenbare symmetrien i det kvadratiske bildet passer hjernen vår meget godt. Men hvorfor kunne ikke fotografen ventet et lite sekund slik at fuglen hadde havnet midt under brua, da hadde jo bildet blitt perfekt?!

Nettopp.

13 Kommentarer

  1. Har sagt det før, men sier det igjen: Dette bildet er utrolig flott. Godt sett, og godt laget.

  2. ..og eg har ikkje sagt det før..men er heilt einig med Ivar 🙂

    ps! du burde jo gjort noe med fjella bak….dei går jo MOTSATT buevei.. 🙂

    Godt med eit nytt bilde frå deg igjen!

  3. Ã… bryte slike regler er noe av det artigste! (selv om jo jeg er en estetiker som verdsetter et par gyldne snitt).

    Uansett: uhyre bra bilde!! Men jeg reagerte mer på broa enn fuglen… Men konkluderer med at den såklart må få stå. Nydelige harmoniske farger i bildet, og et perfekt skarphetsplan.

    Hilsen Ingebjørg

  4. Personlig driter jeg i å følge noen regler når det gjelder komposisjoner. Gjør som jeg føler for der og da,så får andre gjøre akkurat som de vil.
    Fint bilde forøvrig.

    ketil

    1. Haha, den setningen om komposisjon har jeg hørt fra fotografer før – “jeg driter i å følge noen regler”. Den kommer gjerne fra personer fra fugletitter- eller jegermijø som har begynt å fotografere. De har som oftest en helt annen innfallsvinkel til det å ta bilder enn meg, for dem er det viktigere å fange en art eller situasjon skarp på et bilde – og gjerne så nært som mulig – enn å skape et bilde. Landskapsbilder tar de sjelden.

      Og det er jo helt greit, det. Men de kan ikke unndra seg det faktum at godt bildespråk betinger bevisst komposisjon. Og at de bildene de har som tross alt hever seg fra mengden faktisk er de som er velkomponerte.

  5. Väldigt flott bild! Matchningen är ju klockren! Smiley
    // Sander

  6. Jeg ser jeg har mye å lære, som den sanne amatør jeg er. Nå er det slike bilder jeg lar meg fasinere av, hvor kreativiteten styrer komposisjonen og nødvendigvis ikke alltid symmetrien i komposisjonen. Stilig bilde synes jeg da…

  7. Bra bilde Dag. Har noen irriterende bilder selv, eller som man sier i miljøet “Nesten bilder”

  8. Nå understreker jo denne “uryddigheten” også poenget i dette bildet. Om ikke kunne du tatt bildet etter at fuglen har fløyet. Uten fugl er bildet symetrisk.

    Symetrisk stopper man ikke opp ved den.

    Bra bilde.

    J-EP

  9. Skoleeksempel på renhet, flateutnyttelse og former som gjentas. Veldig bra.

  10. Veldig fint bilde!
    Som bakgrunnen med fine farger og broen.

    Kreativt og godt komponert 🙂

    Bruk goggle translate fordi jeg bor i Sverige, men språkene er svært like…

    Fant bloggen din ved Sander Brostrøm.

    Edwin

Kommentarfelt er stengt