Vinteren er blå, alle naturfotografer vet det. Jo nærmer solopp- og nedgang, desto blåere. Snøen er riktignok hvit, men lyset den reflekterer er blått. Øyet registrerer dette lyset og sender det som elektriske signaler til hjernen, som deretter kalkulerer informasjonen og vurderer den opp mot sunn fornuft og sier til deg: Hvitt. Men det er blått. Det så vi da Velviaen kom tilbake fra laboratoriet, og det ser vi når minnekortet dumpes på harddisken. Så hva er “rett”? Er vinteren blå – eller hvit?

 Begge bilder er fra Gaulosen i sprengkulde, der elva Gaula den renner ut i fjorden